Terapia pedagogiczna, zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi polega na kompleksowym oddziaływaniu o charakterze pedagogicznym, nastawionym na niwelowanie przyczyn i objawów trudności i niepowodzeń szkolnych. Działania terapeutyczne są skierowane na eliminowanie ujemnych konsekwencji zaburzeń, podniesienie samooceny i motywacji do lepszego wypełniania obowiązków szkolnych.
Jeśli dziecko zakwalifikowano do grupy ryzyka dysleksji lub zdiagnozowano dysleksję (specyficzne trudności w czytaniu), dysgrafię (specyficzne trudności w opanowaniu kaligraficznej strony pisma, obniżony poziom graficzny), dysortografię (specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni zwłaszcza w zakresie ortografii), czy też dyskalkulię (trudności arytmetyczne, z liczeniem), to zasadne będzie wdrożenie terapii pedagogicznej. Terapia dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych. Jej celem jest również wsparcie dziecka w obszarze, motywacji oraz koncentracji uwagi. Istotnym elementem terapii jest budowanie potencjału emocjonalno-społecznego w funkcjonowania dziecka, po to by wzmocnić poczucie własnej wartości, sprawstwa oraz wiary w możliwość pokonania wszelkich trudności.
Forma pracy:
zajęcia indywidualne skierowane dla dzieci i uczniów z grupy ryzyka wystąpienia specyficznych trudności edukacyjnych, z diagnozą dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, z nieharmonijnym rozwojem funkcji percepcyjnych, zaburzeniami koncentracji uwagi,
Metody pracy:
- metoda 18 struktur wyrazowych
- metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne i P. Dennisona
- metoda B. Zakrzewskiej
- metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- elementy arteterapii
- metody stymulacji lewej półkuli mózgu
- relaksacja