Efekt FLOW

Efekt FLOW

Teorię FLOW (przepływu) badał i do literatury wprowadził Mihaly Csikszentmihalyi. Jego badania, które rozpoczął parę lat po drugiej wojnie światowej dotyczyły źródeł szczęścia. Sam jako dziecko doświadczył czym jest wojna. W swoich rozważaniach szukał właśnie źródeł szczęścia i, jak na podstawie badań się szybko dowiedział, nie były to pieniądze czy bogactwo.

 

Na podstawie badań, udowodnił, że wzrost zamożności, dobrobytu nie wpływał na poczucie szczęścia. Postanowił więc sprawdzić w jakich momentach ludzie czują się szczęśliwi. W tym celu najpierw na mniejszej próbie wybranych osób, a w kolejnych odsłonach eksperymentu prowadzonego przez niego i jego studentów, na grupie 8000 osób przeprowadził badania, które polegały na tym, że rozdał im pagery, na które wysłał kilka razy dziennie sygnał i w tym momencie dana osoba miała zapisywać co robi i jak się czuje. Na tej podstawie stwierdził, że są właśnie takie momenty, w których osoba jest maksymalnie skoncentrowana, nie potrzebuje zewnętrznych zachęt, a samo wykonywanie zadania i satysfakcja z jego wykonania są źródłem wewnętrznej motywacji, to także stan, gdzie od razu wiemy czy coś nam wychodzi czy nie, czy powinniśmy coś zmienić – informację zwrotną otrzymujemy, czy wręcz czujemy natychmiast.

 

W swoich badaniach Michaly dowiódł, że każdy z nas ma określoną, średnią dotyczycącą poziomy umiejętności i w trudności w odniesieniu do wybranych zadań. Osiągnięcie efektu FLOW znajduje się nieco powyżej tej średniej. Znajduje się tam, gdzie dana czynność wymaga od nas nieco powyżej naszej średniej poziomu umiejętności i jednocześnie zadanie jest nieco powyżej średniej dla nas poziomu trudności. Kluczem jest dopasowanie trudności zadania do naszych umiejętności.

 

Tam gdzie to dopasowanie jest optymalne , czyli nasze umiejętności, są lekko powyżej naszej ogólnej średniej i poziom trudności jest nas lekko wymagający, pojawia się efekt FLOW.